En blogg om den 10:e och sista årliga maskeraden.

tisdag 1 januari 2008

Brakskiten på Bukowskis

Ända sedan Brakskiten '07 har det tisslats och tasslats om att Stefan skulle fila på en krönika till brakis-bloggen. Lite reflektioner och spridda tankar har det sagts. När materialet nu levererats är det med stor tillfredställelse som redaktionen tar chansen och publicerar texten som det nya årets första inlägg. God fortsättning!

Brakskiten på Bukowskis

Av Stefan Jäder

Det går bra nu. Sverige har sällan mått bättre.

Flertalet bedömare säger att konjunkturen gick i taket ”nån gång kring tolvsnåret” natten mellan lördagen den 3 och söndagen den 4 november. Natten med stort m alltså. M som i maskerad, då. Det överraskande i deras analyser är den topp som nåddes redan dagarna innan själva tillställningen. Det visar sig att snabbfotade aktörer på marknaden påpassligt har dragit nytta av det massiva mediagenomslaget.

DN:s kulturredaktion rapporterade redan på fredagen den 2 november under rubriken ”Loppisfynd såldes för 170 000 utomlands” och den i ämnet insatte läsaren uppmärksammade naturligtvis det avslutande stycket:

”Någon avmattad konjunktur märktes inte på försäljningen av möbler eller konsthantverk på veckans kvalitetsauktioner och även Bukowskis noterade höga silverpriser. En kvarts miljon betalades för en bestickuppsättning från Georg Jensen och Arne Jacobsens cocktailset i jubileumsserien ”Cylinda line de luxe” bjöds upp till 92 000 kr”.

Mårten Leringe har alltså gjort det igen; lurat oss alla! Här häpnade man över hans nya fräscha digitala interface, att han lämnat vurmen för de danska modernisterna bakom sig och nu kastat sig bokstavligen huvudstupa ut i cyberrymden. Allt tydligen bara som en avledande manöver för att ingen skulle notera hans smarta klipp.

Men visst är det sofistikerat. 2002 firades Arne Jacobsens hundraårsbjuileum, åtminstone i Danmark. Vad Leringe gjorde i den vevan kan man bara gissa, men i vilket fall snappade han på något sätt upp att dansken låg rätt i tiden, som man säger. Han bara: ”Arne är kul” och redan året därpå dyker han upp på Brakskiten utklädd till en Steltonkanna, vilket alltså nu visar sig ha varit en mycket exklusiv sak ur Jacobsens jubileumsserie ”Cylinda line de luxe”. Sommaren 2005 kopierar han en sommarkåk, som den store danske modernisten ritat, på Kullaberg i Skåne och slutligen till maskeraden 2006 trär han på sig en 7:an-stol. Mycket metodiskt har Mårten indoktrinerat etablissemanget, planterat Jacobsens alster i alla möjliga media och slugt inväntat rätt tillfälle att klippa till. Smart, jävligt smart!

Fan, jag ska också sälja mina Brakskiten-kostymer på Bukowskis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen! intressant artikel

Petter sa...

Mycket intressant! Jag läste den om och om igen under gårdagen utan att riktigt kunna fokusera blicken och därmed heller inte förstå. Idag faller bitarna på plats. Allt är glasklart.