En blogg om den 10:e och sista årliga maskeraden.

tisdag 8 januari 2008

Palindrom

Palindrom har i alla tider fascinerat människor. Inte minst för oss som ordnar Brakskiten har fenomenet varit en källa till förströelse. Ingen glömmer väl när jag 2006 komplementerade Stefan (utklädd till romare) med att säga "ni talar bra latin". När vi strax innan gästerna dök upp på Brakskiten '07 utbrast i ett "portugalrallarlagutrop" tog det inte många sekunder innan hela brakisgänget insett att vi snubblat över en guldklimp. Jag glömmer aldrig när Mårten med sin låtsasdialekt berättade att "Adolf i Paris rapar sirap i Floda" eller när Andreas uppmuntrade mig att stöta på några brudar med orden "Flyg mot dem med tom gylf". Eller efter Brakskiten '07 när Liz hade tappat bort ett cigarettpaket och gick och letade på trottoaren och Louise kläckte ur sig "Nej, leta i ateljen". Det händer att det uppstår palindrom i andra situationer också. En gång berömde jag min kvinnliga barberare med "Ni rakar bra Karin". Döm om min förvåning när hon svarade "Du har bra hud". Allra häftigast var det nog när Mårten högtravande men träffsäkert ställde mig och Andreas mot väggen efter att vi gömt porslin hemma hos honom och Liz. "Bor Edra gråvita fat i vår garderob"? "Ja...aj" svarade vi för Mårten slog oss efter att vi sagt ja.

Som en hyllning till ordvrängeri så döps nu bloggen om till 80' Netikskarb för att fira de nyinstiftade "Netikskarb-dagarna" som med start i år firas mellan Trettondagsafton och Kyndelsmäss. Bara här på... 80' Netikskarb.

Inga kommentarer: