En blogg om den 10:e och sista årliga maskeraden.

onsdag 12 september 2007

I Kulisserna på Brakskiten '07

Många skriver in och undrar - Vad händer i kulisserna på Brakskiten '07? Hur sorterar ni bland allt material? Vad får ni allt ifrån? osv osv.

Sanningen är att det rullar fem heltidstjänster som jobbar med brakskiten.blogspot.com dygnet runt. Jag, Axel, har varit den som mest jobbat med det sista ledet i produktionen, själva publiceringen. De andra jobbar med annat. Mårten är arkitekten bakom det hela, Andreas konstnären, Liz poeten och Louise kokar kaffet, fixar fikabröd och är snygg. Vi träffas fyra-fem gånger varje dag och diskuterar vad som ska vara med, vad som behöver lite mer genomarbetning och vad som helt enkelt ska refuseras.

Vi tänkte här illustrera hur arbetet kan gå till. Bakgrunden är att Andreas snackat lite med en ung lovande skribent, vi kan kalla honom J, om att köra en gästkrönika på lördag. Idag hade jag jouren och följande mejlanstorming uppstod:


Från J  12 september 2007 10:52:01
Ämne: Ang. Uppdrag

Jag, som skribent, har fått en förfrågan att göra ett gig
på er blogg. Vill självfallet veta mer kring ersättning
och villkor innan jag kan garantera er full exklusivitet.
Ring mig eller maila. /J

Detta mejl följs kort därefter av:

Från L  12 september 2007 10:58:19
Ämne: Ang. J
Hej,

Det här är L, Js flickvän. Jag hörde att J eventuellt
ska "göra ett fattigt jävla gonzogig åt brakskiten" som
han uttryckte saken. Vill bara informera er om att J
de senaste dagarna har varit extremt labil. Så ha
överseende är ni snälla. Han är väldigt sårbar just nu.
Tack.

Mvh
L


Det går sedan inte lång stund innan förljande mejl trillar in:


Från J  12 september 2007 11:06:58
Ämne: Sdf
En sak till. Ni ville ha min krönika till nu på lördag.
Det går inte. Det går bara inte. Har ni någon som helst
jävla aning om hur det går till när man skriver en
krönika!? Söndag. Ni får den på söndag. /J


Nästa mejl i ärendet kom från A:

Från A 12 september 2007 11:08:22
Ämne: J

Hejsan!
Mitt namn är A. Jag kan inte uppge mitt
fullständiga namn eftersom jag lever under skyddad
identitet sen två dygn tillbaka. Anledningen till
att jag kontaktar er är pga min son, J. Jag har
förstått att han ska skriva åt er. Jag avråder er å
de starkaste att genomföra detta vansinnesprojekt! Min
son är i ett uselt skick för tillfället. Han beskrev
sig själv som "en jävla desperado. En fuckingjävla
desperado, morsan!" när jag pratade med honom
häromnatten. Så snälla avlys! Tack på förhand.

Mvh A.

Sen går en liten stund innan nästa mejl:

Från J  12 september 2007 12:54:49
Ämne: Snabb fråga

Snabb fråga bara ang. krönikan. Stavar man "sinnesslött"
såhär? Och "arrangemang" såhär? /J


Efter det här blir det tyst några timmar tills:

Från J  12 september 2007 16:39:02
Ämne: LÄGG AV!

Lyssna nu! Och lyssna jävligt noga Spock, morsan,
L och Brakskiten! Har fått indikationer på att det
pågår ett spel bakom min rygg. Vad det än är för
stasi-aktiviteter så vill inte jag vara en del av
det. Så jag föreslår att alla inblandade lägger ner
det här sjuka spelet omedelbart. Annars blir det
ingen krönika. Hör ni det!? INGEN krönika. /J

Efter det här är det tyst. Helt tyst. Vi på redaktionen vet inte hur vi ska hantera den här situationen. Vi är jäkligt sugna på en krönika från J men han verkar ur balans. Vår höga moral förhindrar oss att exploatera psykiskt labila skribenter. Det är då vi bestämmer oss för att lägga ut alla mejlen i ärendet här på bloggen. Till J skickar vi ett mejl:

Hej J!

Tack för dina mejl idag. Det är riktigt att vi
varit intresserade av en krönika från din penna,
men vi tror det är bäst att vi går skiljda vägar
ett tag. Surfa förbi och lägg en kommentar om du
vill. Inlägg och krönikor från dig är nog inte
aktuellt på ett tag. Förresten så lägger vi ut
dina mejl på bloggen nu.

/Brakskiten '07

4 kommentarer:

Frida sa...

Intressant. Man fattar att det ligger mycket arbete bakom, men detta?!

Jakob sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jakob sa...

jag antar att det här betyder att jag är förpassad tillbaka till "Mittstim" igen.

Andreas sa...

vad har jag satt igång